fbpx

Employer Branding

Om de meerwaarde van een goede employer branding strategie te kunnen beschrijven, moet eerst duidelijk zijn wat eronder wordt verstaan. Employer branding kan het beste worden samengevat als de wijze waarop een organisatie invulling geeft aan de manier waarop het de beste werknemers aantrekt, behoudt en hoe het te boek staat bij haar klanten. De reputatie als werkgever, de meerwaarde voor de werknemers en de manier waarop dit naar buiten toe wordt uitgedragen zijn hierbij van groot belang.

Krapte op de arbeidsmarkt in relatie tot employer branding

De krapte op de arbeidsmarkt maakt duidelijk dat organisaties topprioriteit moeten geven aan employer branding. Door werknemers als klanten te beschouwen die op zoek zijn naar een waardevol merk, kan een wervingscampagne leiden tot groter succes.

De geschikte kandidaten vinden en binden, vraagt wat van je als bedrijf. En helemaal in de krappe arbeidsmarkt waar we nu al een tijd in verkeren. Steeds meer bedrijven kampen met een personeelstekort en willen een snelle invulling van hun vacatures. Daar ligt een spanningsveld. Werkzoekenden nemen de ruimte om een weloverwogen keuze te maken en hebben meer wensen en eisen. Organisaties die dit feit erkennen en anticiperen op de wensen van deze kandidaten, investeren in een duurzamere samenwerking. Transparantie vanuit het bedrijf met duidelijkheid over de bedrijfscultuur, collega’s, werkzaamheden en arbeidsvoorwaarden bieden de helderheid waar de kandidaten naar kijken.

Hoe beter u in staat bent om te laten zien wat u aantrekkelijk maakt als werkgever, hoe beter u de beste mensen uit de markt kunt halen en hoe minder groot het verloop is van uw huidige goede medewerkers. Verdiep je in de personen die u aan wilt nemen. Wat vinden ze belangrijk en in hoeverre kunt u dat aanbieden als werkgever? Zoekt u bijvoorbeeld regelmatig jonge ambitieuze mensen op hbo-niveau? Denk dan bijvoorbeeld aan het bieden van ondersteuning voor persoonlijke ontwikkeling. Is uw doelgroep gevoelig voor flexibele werktijden? Probeer uw organisatie zo in te richten dat dit mogelijk is. Belangrijk hierbij is dat u de balans bewaakt tussen wat u kunt (en wilt) veranderen binnen uw bedrijf en wat voor kandidaten u wilt aantrekken.

 

Meer informatie over employer branding

Een goede werken-bij-pagina

U wilt goed personeel aantrekken. Een belangrijk onderdeel is de werken-bij-pagina. Wij helpen u middels 8 stappen om te komen tot een goede werken-bij-pagina.

Stap 1: Zorg voor een aparte pagina

Een werken-bij-pagina werkt het beste als dit aparte pagina is van de huidige website. Het hoofddoel van de werken-bij-pagina is sollicitanten werven. Op deze pagina geeft u een zo goed mogelijk beeld van u als werkgever.

Stap 2: Toon uw werkgeversmerk

Met een werken-bij-pagina heeft u de kans om uw werkgeversmerk te tonen. Hierbij gaat het om de kernwaarden van uw bedrijf: Waar staat u voor en wat maakt u uniek? Ook kunnen vacaturevideo’s helpen waarin kandidaten te zien zijn. Het delen van persoonlijke foto’s en video’s op de werken-bij-pagina is altijd het advies. Het geeft beeld van uw bedrijf en wie er werken. Plaats bijvoorbeeld foto’s van medewerkers i.p.v. standaard stock foto’s. Foto’s en/of video’s van teamuitjes spreken ook altijd aan. In de vacature omschrijving geeft u duidelijk aan wat u van iemand verwacht.

Stap 3. Zorg voor een goede uitstraling

De website is uw visitekaartje. Kies voor een mooi ontwerp van de werken-bij-pagina en laat de huisstijl goed op de website terugkomen.

Stap 4: Goede teksten

Het is belangrijk dat de u juiste toon aanhoudt bij het schrijven van de teksten. Hoe wilt u uw doelgroep aanspreken? Formeel of juist informeel?

Stap 5: Sluit open sollicitaties niet uit

Het kan zijn dat er geen passende vacature beschikbaar is. Geef op de website aan dat het tevens mogelijk is om een open sollicitatie te sturen.

Stap 6: Zorg voor een overzichtelijke website  

U wilt natuurlijk dat uw websitebezoekers de werken-bij-pagina eenvoudig kunnen vinden. Geef dit duidelijk aan op website. Verstop de werken-bij-pagina niet ver weg in een menu. Een websitebezoeker zal er sneller op klikken op het moment dat alles goed vindbaar is.

Stap 7: Meet je resultaten

Meten = weten. Zorg dat u zo veel mogelijk inzicht krijgt in het aantal sollicitanten en binnen welke periode de sollicitanten solliciteren. Nog beter is dat u achterhaalt via welke kanalen websitebezoekers/sollicitanten uw website bezoeken. Ter ondersteuning om het aantal sollicitanten te verhogen kunnen er extra online-campagnes worden uitgezet.

Stap 8: Controleer of alles werkt

Werkt het sollicitatieformulier goed? Zijn alle afbeeldingen en foto’s goed zichtbaar? Kunnen alle vakjes worden aangevinkt? Kunnen alle velden worden ingevuld? Het is belangrijk dat u goed controleert of alles werkt.

Samenwerking

De 8 stappen worden zorgvuldig doorlopen. Voor een optimaal eindresultaat is het van belang dat Sterk in Matches van u, als werkgever, input krijgt. Sterk in Matches zal de 8 stappen uitwerken en vervolgens verwerken in het ontwerp van een design voor goede werken-bij-pagina.