Veel bedrijven hebben een bedrijfscultuur. Een bedrijfscultuur is echter een lastig concept waarbij zowel zichtbare- als onzichtbare elementen een rol spelen. In dit artikel leest u wat een bedrijfscultuur is en waarom het belangrijk is om er een te hebben voor het aantrekken van het juiste talent.
Wat is bedrijfscultuur?
Een bedrijfscultuur bestaat uit zichtbare- en onzichtbare elementen die van invloed zijn op hoe werknemers binnen een organisatie beslissingen nemen, hoe ze handelen en hoe ze zich voelen.
De organisatiecultuur is vaak zichtbaar in verschillende aspecten van een organisatie zoals werkuren en bedrijfsstructuur. Toch zijn niet alle elementen van een bedrijfscultuur tastbaar. Hierbij moet u denken aan ongeschreven regels die bepalen hoe medewerkers zich gedragen of hoe processen verlopen. Deze elementen zijn zichtbaar in de manier waarop werknemers met elkaar praten of de sfeer die op de werkvloer heerst.
Elk bedrijf is anders en een ‘perfecte bedrijfscultuur’ bestaat dan ook niet. Om de organisatiecultuur te bepalen moet antwoord worden gegeven op de volgende vragen:
- Waar staat de organisatie voor?
- Wat is belangrijk voor de organisatie?
Als duidelijk is voor werknemers waar de organisatie voor staat, is het voor hen ook vanzelfsprekend om deze bedrijfscultuur aan de buitenwereld kenbaar te maken. Een bedrijfscultuur draagt dan ook zowel bij aan het binden van huidige werknemers als bij het aantrekken van potentiële kandidaten.
Waarom een bedrijfscultuur?
Er zijn verschillende redenen te benoemen waarom een sterke bedrijfscultuur belangrijk is voor uw bedrijf.
Als de medewerkers binnen uw bedrijf tevreden zijn is dat een eerste indicatie van de bedrijfscultuur binnen uw organisatie. Werknemers die werken in een omgeving waar de bedrijfscultuur overeenkomt met hun normen en waarden gaan vaak met plezier naar werk. Hierdoor zijn ze productiever en creatiever. Bovendien zullen zij de bedrijfscultuur uitdragen naar andere belanghebbende, zoals klanten en leveranciers. Maar ook naar externe personen buiten de organisatie. Dit zorgt ervoor dat u toptalent van buiten de organisatie kan aantrekken.
Hoe brengt u de cultuur van uw organisatie in kaart?
Het in kaart brengen van de bedrijfscultuur is best lastig. Maar het is zeker niet onmogelijk om de cultuur in uw organisatie concreet te maken. Dat kunt u doen door:
- Het aan uw medewerkers te vragen: uw medewerkers zijn dagelijks bezig met werkzaamheden binnen uw organisatie. Zij kunnen de bedrijfscultuur dan ook het beste beschrijven. Vraag ze waarom ze hebben gekozen voor uw organisatie en welke factoren ervoor zorgen dat zij nog steeds bij u werken. Luister goed naar wat zij zeggen en sta ook open voor verbeterpunten. Heeft u een grote organisatie? Dan kan het een enorme klus zijn om iedereen persoonlijk te spreken. Een feedback tool kan u dan helpen om automatisch te onderzoeken hoe medewerkers de bedrijfscultuur ervaren.
- Maak er een continu proces van: door het uitvoeren van onderzoek krijgt u een goed beeld van de bedrijfscultuur binnen uw organisatie. Wel is het zaak om hier een continu proces van te maken. Voer regelmatig onderzoek uit onder uw personeel. Zo weet u steeds waar u staat, welk effect bepaalde verbeteringen hebben gehad en welke uitdagingen nog aangepakt moeten worden.
- Houd het onderzoek leuk voor uw medewerkers: schotel uw medewerkers geen lange vragenlijsten voor, maar slechts een paar vragen per keer. Om dit zowel voor u inzichtelijk, als voor uw personeel makkelijk en leuk te houden kunt u dit doen met een mobiele app. Zo wordt het makkelijk om de vragen te beantwoorden en kan u de vragen gemakkelijk analyseren.
- Meet, analyseer en verbeter met focus op de lange termijn: wilt u bepaalde zaken in uw bedrijfscultuur verbeteren? Geef verandering dan de tijd. Probeer goed in kaart te brengen wat het dna van uw organisatie is. Waar staan u en uw medewerkers voor? Wat is jullie kracht? Om een goed beeld te krijgen van deze zaken moet u continu meten, analyseren en optimaliseren. Zorg ervoor dat u helder heeft waar u in de toekomst naar toe wilt en werk hier langzaam maar zeker naartoe.
Het belang van een bedrijfscultuur voor sollicitanten
Het vinden van de perfecte kandidaat voor een functie is tegenwoordig erg lastig. Zeker in een competitieve markt waarin u niet de enige bent die opzoek is naar toptalent om de organisatie te versterken.
Ruim driekwart van de sollicitanten houdt rekening met de reputatie van een bedrijf voordat ze solliciteren: ze willen werken in een bedrijf dat bij ze past. Toptalent is veelal op zoek naar een organisatie waarin ze veel ruimte krijgen om te groeien. Daarom is het belangrijk om uw bedrijfscultuur helder te maken. Door helder te maken wat uw organisatie uniek maakt kunt u kandidaten aantrekken die passen bij uw bedrijfscultuur. U zult dus altijd die stap extra moeten zetten om goed personeel te vinden.
Passend talent aantrekken middels employer branding
Zoals hierboven beschreven is een duidelijke bedrijfscultuur een doorslaggevende factor voor sollicitanten. Om te kunnen beoordelen of een nieuwe medewerker bij jullie organisatie past en andersom, is het van belang om een duidelijk beeld te schetsen van de organisatiecultuur. Dit is een belangrijk onderdeel van employer branding: het onder de aandacht brengen van uw werkgeversmerk bij een specifieke doelgroep: namelijk (toekomstige) werknemers.
Met employer branding kan u een goed imago opbouwen als werkgever waardoor het aantrekken van het juiste talent een stuk eenvoudiger wordt. Bij Sterk in Matches zijn we gespecialiseerd in employer branding: wij kunnen u helpen een duidelijk werkgeversmerk te vormen. Een belangrijk onderdeel hiervan is bijvoorbeeld het maken van een goede ‘werken-bij-website’. Een goed voorbeeld is de werken-bij-website van Coolblue. Dit doet u uiteraard niet over één nacht ijs. Daar moet u veel tijd in steken. Tijd die wij voor u uit handen kunnen nemen.
Contact
In dit blog hebben we u uitgelegd wat het belang is van een goede bedrijfscultuur en hoe dit in verband staat met een sterk werkgeversmerk en het aantrekken van nieuw talent voor uw organisatie.
Wilt u ook bouwen aan een sterk werkgeversmerk zodat u in de toekomst talent naar uw organisatie kan trekken zonder daar moeite voor te hoeven doen? Kom dan vrijblijvend met ons in contact, laat u terugbellen of vul de gratis recruitment scan in!