fbpx

Employer branding: wat is het en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Meer informatie over wat is employer branding

Voorheen stonden de kandidaten in de rij wanneer er een nieuwe vacature beschikbaar kwam. Dat is in tijden van een krappe arbeidsmarkt wel anders. De vacaturebanken staan vol met openstaande vacatures en veel bedrijven kampen met personeelstekorten. In tijden van chaos op de arbeidsmarkt is een sterke employer strategie van groot belang. Maar wat is employer branding en wat maakt een sterk employer brand zo belangrijk voor uw bedrijf? U leest het hier.

Wat is employer branding?

Employer branding, ook wel werkgeversmerk genoemd, is het verkrijgen van een onderscheidende en authentieke voorkeurspositie in de ogen van werknemers en andere belanghebbenden met als doel het behouden en aantrekken van de juiste medewerkers. Met de juiste employer branding strategie kunt u met uw bedrijf een voorkeurspositie krijgen bij uw huidige medewerkers. Daarnaast zorgt een goede employer branding ervoor dat uw bedrijf makkelijk nieuw talent aantrekt. 

Hoe werkt employer branding?

Employer branding is een middel dat u helpt om huidige medewerkers te binden aan uw bedrijf en om potentiële kandidaten aan te trekken. Organisaties denken vaak dat employer branding vooral draait om externe communicatie: het overbrengen van een boodschap naar potentiële toekomstig kandidaten. Echter is de interne situatie van de organisatie net zo belangrijk. Zodra de interne situatie goed is kunt u als bedrijf een externe boodschap uitsturen over de kwaliteiten van u als werkgever. Om een sterk werkgeversmerk op te bouwen moet u starten met het bouwen van een sterke interne bedrijfscultuur. Wat maakt uw organisatie uniek? Als u zelf sterk op orde heeft welke waarden en missie u nastreeft, hoe makkelijker uw medewerkers dezelfde boodschap kunnen uitdragen. 

Welke trends doen zich voor op het gebied van employer branding?

Starters op de arbeidsmarkt zijn steeds vaker op zoek naar een baan met betekenis. Innovatie en duurzaamheid zijn aantrekkelijke factoren voor deze doelgroep. Daarnaast zijn diversiteit, inclusiviteit en hybride werken trends die zich voordoen in de markt. Veel organisaties spelen met hun employer branding strategie in op deze trends. 

1. Innovatie en duurzaamheid

Duurzaam ondernemen: papierloos vergaderen, het serveren van een duurzame lunch en het gebruiken van elektrische voertuigen om naar het werk te komen. Allemaal innovaties die populair zijn onder een jong publiek. Door bepaalde duurzame innovaties toe te passen in uw bedrijfscultuur en deze naar buiten te brengen door middel van een employer branding campagne kunt u deze doelgroep aanspreken om bij u te komen werken en werkt u tegelijkertijd aan een sterk werkgeversmerk. 

2. Diversiteit en inclusiviteit

Veel organisaties zijn bewust bezig met het creëren van een divers werknemersbestand. Bijvoorbeeld door werknemers met een verschillende culturele achtergrond binnen te halen, van verschillende leeftijdsgroepen en met verschillende overtuigingen. Uiteindelijk is het van belang om er als werkgever voor te zorgen dat deze werknemers met verschillende achtergronden ook bij u willen blijven werken. Door een inclusieve omgeving te creëren waarin iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan zijn is dit mogelijk. Start bijvoorbeeld dialogen over de verschillende culturen binnen uw organisatie. 

3. Hybride werken

Werken op een door jouzelf gekozen plek en tijd: binnen steeds meer organisaties is dit de norm. De 9 tot 5 mentaliteit lijkt dan ook steeds verder achter ons te liggen. Bovendien is het ‘s ochtends aansluiten in de file om naar het werk te komen slecht voor het milieu, inefficiënt en kostbaar. Thuiswerken of zelfs vanuit het buitenland werkzaamheden uitvoeren is dan ook steeds populairder. Digitale diensten zoals Microsoft Teams en Google Meet maken digitaal vergaderen of overleggen eenvoudig. Voor een sterk employer brand is het belangrijk om, indien dit in uw organisatie mogelijk is, medewerkers de keuze te geven om op afstand of op kantoor te werken. 

Wat levert employer branding op?

Er zijn verschillende redenen om een sterke employer branding strategie in te zetten voor uw organisatie. Een sterk employer brand versterkt de algehele reputatie van uw organisatie. Mits deze door uw medewerkers ondersteunt wordt. Dit geldt ook voor de relaties die u met klanten, leveranciers en andere belanghebbende aangaat. Heeft u uw interne situatie op orde? Dan zorgt uw employer branding ervoor dat u meer en betere sollicitanten aantrekt. Mond-tot-mond reclame speelt hierin een belangrijke rol. Toptalent is veelal op zoek naar een organisatie waarin ze veel ruimte krijgen om te groeien. Door helder te maken wat uw organisatie uniek maakt kunt u kandidaten aantrekken die passen bij uw bedrijfscultuur. 

Maak van employer branding topprioriteit

In een periode waarin weinig werkloosheid heerst en concurrentie uit nieuwe hoeken blijft komen moet het positioneren van uw organisatie en het bouwen van een sterk werkgeversmerk topprioriteit zijn. Wees bewust van wat u met uw bedrijf wilt uitstralen en wat de ideale doelgroep zal aantrekken. Dan komt nieuw talent vanzelf op u af.

Hulp nodig bij het bouwen van een sterk werkgeversmerk? Bij Sterk in Matches helpen we u graag met het overbrengen van de merkidentiteit van uw bedrijf. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, laat u terugbellen of vul de gratis recruitment scan in!

Lees verder