fbpx

Candidate experience in recruitment: wat is het en hoe kan je deze verbeteren?

Meer informatie over de candidate experience in recruitment

Het grote aantal openstaande vacatures maakt het voor bedrijven steeds lastiger om aan goed personeel te komen. Het wordt dan ook steeds belangrijker om talenten de optimale ervaring te bieden tijdens het sollicitatieproces. De candidate experience in recruitment is daarom van belang om talenten te binden aan uw bedrijf. Maar wat is de candidate experience in recruitment en hoe kunt u de candidate experience binnen uw organisatie verbeteren?

Wat is de candidate experience?

De candidate experience, oftewel kandidaat ervaring, gaat over de totale beleving van een kandidaat binnen het sollicitatieproces. De candidate experience start zodra de kandidaat voor het eerst in aanraking komt met uw organisatie. Dit kan beginnen met een bezoek aan de website of uw LinkedIn bedrijfspagina, het lezen van de vacature of het spreken met een recruiter. Alle contactmomenten die een kandidaat heeft met uw organisatie hebben invloed op de ervaring van de sollicitant. Ervaart de kandidaat het proces vanaf de eerste kennismaking tot aan het contact tijdens de kennismaking positief, dan staat diegene er ook sneller voor open om het aanbod voor de functie te accepteren. Het doel van recruiters is dan ook om deze ervaring zo positief mogelijk te maken, zodat ze zich binden aan uw organisatie en de cost per hire (CPH) zo laag mogelijk blijft. 

Wat is de candidate journey?

De candidate journey is de reis die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij of zij voor het eerst in aanmerking komt met uw bedrijf tot aan het moment dat deze persoon is aangenomen voor uw openstaande functie. De candidate journey bestaat grofweg uit zes fasen:

  • Awareness: de kandidaat komt in aanmerking met uw bedrijf in zijn of haar zoektocht naar een baan. Of de kandidaat wordt door een recruiter benaderd en komt op deze manier in aanmerking met uw organisatie. 
  • Consideration: de kandidaat gaat op zoek naar informatie over uw organisatie en eventuele andere werkgevers. 
  • Interest: de kandidaat geeft op basis van andere organisaties voorkeur aan uw organisatie, of verkiest uw organisatie boven zijn of haar huidige werkgever. 
  • Application: de kandidaat solliciteert op uw openstaande vacature.
  • Selection: de kandidaat gaat door het selectieproces. 
  • Hire: de kandidaat is aangenomen. 

Om als organisatie de candidate journey te verbeteren moet u zich inleven in de reis die de kandidaat aflegt. 

  • Awareness: hoe komt de kandidaat voor het eerst in aanmerking met uw organisatie? Werkt u met behulp van een recruiter die actief op zoek gaat naar kandidaten die mogelijk goed bij uw vacature passen. Plaatst u de vacature op uw social media kanalen en promoot u deze betaalt? Of maakt u gebruik van job boards? 
  • Consideration: hoe en waar leert de kandidaat uw organisatie beter kennen? Is dat via uw website, uw social media kanalen of misschien wel via uw huidige medewerkers?
  • Interest: welke andere potentiële werkgevers zijn er actief op zoek naar iemand voor een soortgelijke functie en waar kan de kandidaat deze organisatie met uw organisatie vergelijken? 
  • Application: hoe beslist de kandidaat om te solliciteren en waar solliciteert hij of zij? Is dat naar aanleiding van het gesprek met de recruiter, via een formulier op uw vacature of rechtstreeks? 
  • Selection: hoe beweegt de kandidaat zich door het selectieproces? Hoe communiceert de kandidaat met uw bedrijf en hoeveel tijd zit er tussen de contactmomenten?
  • Hire: waarom besluit de kandidaat uiteindelijk voor uw bedrijf te kiezen en wat doet de kandidaat als hij of zij is aangenomen?

Op basis van deze vragen kan u kanalen selecteren die invloed hebben op de contactmoment met een potentiële kandidaat. Denk goed na over hoe een kandidaat interactie heeft met uw bedrijf. Op een krappe arbeidsmarkt is het des te belangrijker om zelf actief op zoek te gaan naar potentiële kandidaten. Bijvoorbeeld door het inschakelen van recruiters of gebruik te maken van advertentiemogelijkheden binnen kanalen als LinkedIn en Facebook. 

Het belang van een positieve candidate experience

Als een kandidaat geen fijne candidate experience heeft gehad, dan is de kans groot dat dit uw bedrijf schaad. De kandidaat zal een negatief beeld hebben van uw organisatie of merk en zal dit met anderen delen. Ander talent dat via deze kandidaat over de negatieve candidate experience hoort zal minder snel openstaan voor een sollicitatie. Uw organisatie loopt dan mogelijk kandidaten met potentie mis. 

Het tegenovergestelde is ook waar. Een positieve candidate experience draagt bij aan een positief imago van uw organisatie. Als een kandidaat een fijne ervaring heeft tijdens de gehele candidate journey is de kans groot dat hij dit sneller deelt met anderen, wat bijdraagt aan de reputatie van uw organisatie. Zelfs als de kandidaat wordt afgewezen kan de algehele candidate experience als positief worden ervaren. 

Dit maakt het belangrijk om de candidate journey zo goed mogelijk in kaart te brengen om zo een positieve invloed te kunnen uitoefenen op de algehele candidate experience. Zorgt u voor een goede candidate experience tijdens de gehele candidate journey, dan behoudt u een goede reputatie van uw bedrijf. 

Het verbeteren van de candidate experience met behulp van recruitment

Om een goede candidate experience te verwezenlijken moet uw organisatie bekend zijn onder de doelgroep. Dit kan u bereiken door aanwezig te zijn op kanalen waar uw doelgroep zich bevindt. Bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn. Maak een bedrijfsprofiel aan en deel regelmatig content over uw bedrijf. Wilt u daarnaast ook gebruik maken van social media recruitment? Dan kan u uw openstaande vacatures zichtbaar maken via social media advertising. Met name de vele targeting mogelijkheden van LinkedIn maken het mogelijk om gericht te adverteren om zo de juiste doelgroep te bereiken. 

Om de ultieme candidate experience te bereiken is het dus belangrijk om te bouwen aan een positief bedrijfsimago. Verbeter continu de candidate experience door deze goed te monitoren. 

Laat u helpen door Sterk in Matches!

Kan uw bedrijf wel wat hulp gebruiken bij het neerzetten van een goed werkgeversmerk of het verbeteren van de candidate experience in recruitment? Maak dan gebruik van de specialisten van Sterk in Matches. Wij hebben enerzijds een sterk recruitment team voor u klaar staan dat actief via LinkedIn op zoek gaat naar kandidaten die mogelijk goed bij uw vacatures passen. Anderzijds hebben wij een sterk marketing team dat graag voor u aan de slag gaat met social media recruitment.

Sterk in Matches is daarnaast ook goed in het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Wij helpen u graag bij het overbrengen van de merkidentiteit van uw bedrijf om zo de candidate experience zo optimaal mogelijk te maken.
Meer weten over onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, laat u terugbellen of vul de gratis recruitment scan in!

Lees verder