Recruitment via Facebook inzetten? Volg deze 5 stappen!

Meer informatie over recruitment via Facebook

Social media is een uitstekende methode om vacatures onder de aandacht te brengen. Het biedt de mogelijkheid om openstaande functies onder de aandacht te brengen bij actief en passief werkzoekende. In een korte tijd en met relatief weinig budget kan een groot publiek worden bereikt waardoor het recruitment proces aanzienlijk versneld wordt. In dit blog gaan we dieper in op recruitment via Facebook. 

Recruitment via Facebook

Facebook is wereldwijd een van de populairste social media platformen. Het wordt gebruikt om content te delen, te bekijken en om met elkaar in contact te blijven. Met ruim 10 miljoen leden waarvan 6 miljoen het platform dagelijks gebruikt is Facebook een uitstekend middel om vacatures onder de aandacht te brengen. Want tussen die miljoenen gebruikers is de kans groot dat er potentiële werkzoekende te vinden zijn. We leggen hieronder uit welke stappen belangrijk zijn bij recruitment via Facebook.

Lees ook: personeel werven via LinkedIn: zo doet u dat!

Stap 1. Schrijf een aantrekkelijke vacaturetekst. 

Om recruitment via Facebook in te zetten is het van belang eerst een goede vacaturetekst te schrijven. Zorg voor een aansprekende functietitel, beschrijf de werkzaamheden en vertel wat uw bedrijf te bieden heeft. Verkoopadviseur is een betere titel dan verkoopmedewerker. Schrijf de vacaturetekst kort en bondig en spoor de kandidaat aan om te solliciteren. Houdt rekening met de tone of voice van de vacaturetekst. Een financieel adviseur wil anders aangesproken worden dan een monteur. Beschrijf tot slot welke arbeidsvoorwaarden de kandidaat mag verwachten. Denk aan het salaris, reiskostenvergoeding, opleidingsmogelijkheden etc. 

Stap 2. Plaats de vacaturetekst op een landingspagina

Heeft u een werken-bij sectie op uw website? Plaats de vacature daar dan zeker. Maar het beste is om de vacaturetekst op een speciale landingspagina te plaatsen. Deze kunt u inrichten op basis van uw huisstijl. Hier kunt u beeldmateriaal plaatsen van uw organisatie en van bijvoorbeeld teamuitjes. Dit geeft kandidaten een goed beeld van uw organisatie. En tegelijkertijd geniet u van de voordelen van een landingspagina. Welke voordelen dit zijn leest u in het artikel: het belang van een goede werken-bij of vacature landingspagina

Stap 3. Plaats de vacature op uw Facebook bedrijfspagina

De eenvoudigste methode om vacatures via Facebook te verspreiden is via de tijdlijn van de bedrijfspagina. De vacature wordt zo zichtbaar tussen de gewone berichten. Hiermee bestaat de kans dat mensen worden bereikt die misschien geïnteresseerd zijn in de functie. 

Stap 4. Verspreid de vacature via de werken-bij-pagina

Het vinden van juiste kandidaten kan lastig zijn. Facebook biedt daarom de mogelijkheid om gratis vacatureberichten op uw Facebook-bedrijfspagina te plaatsen. De vacatureberichten worden weergegeven en gelinkt naar de Facebook-bedrijfspagina van uw bedrijf. Potentiële kandidaten kunnen hier meer informatie over uw bedrijf vinden voordat ze solliciteren. De sollicitaties kunnen eenvoudig worden bijgehouden, er kan contact worden opgenomen en sollicitatiegesprekken kunnen worden ingepland via Messenger.

Stap 5. Maak een advertentie aan via Facebook Business Manager

Facebook biedt de mogelijkheid om de vacature op grote schaal tegen betaling te verspreiden. Dit is mogelijk via Facebook Advertentiebeheer. Hierin bestaat de mogelijkheid om via de optie werkgelegenheid de vacature op grote schaal te verspreiden. Facebook kijkt dan welke leden mogelijk geïnteresseerd zijn in uw vacature en toont ze de door u opgemaakte advertentie. Het is hierbij belangrijk om aansprekende content te maken en in de tekst duidelijk te maken om welke functie het gaat en wat uw bedrijf te bieden heeft. 

Hulp nodig bij recruitment via Facebook? 

Sterk in Matches heeft veel ervaring in recruitment via Facebook. Wij nemen het gehele proces voor u uit handen. Zo vertalen wij uw vacature naar een aantrekkelijke vacaturetekst, maken wij een landingspagina op en creëren wij aansprekende content om in te zetten in de betaalde omgeving. Wij begrijpen dat u over onze aanpak nog een aantal vragen heeft. Neem gerust contact met ons op of lees meer over onze werkwijze

Lees verder