Naast het snel vervullen van openstaande vacatures, zou u natuurlijk graag willen dat kandidaten ook in de toekomst waardevol blijken. Kandidaten werven met als doel om een duurzame overeenkomst aan te gaan werkt met behulp van talent acquisition. We leggen u in dit artikel graag uit wat de voordelen zijn en welke vijf stappen bij talent acquisition van belang zijn.
Wat zijn de verschillen tussen recruitment en talent acquisition?
Recruitment richt zich vooral op de korte termijn, terwijl talent acquisition juist gaat over de lange termijn. Zo richt recruitment zich op het vinden van de juiste mensen om bestaande vacatures te vervullen. Dit is handig wanneer een openstaande functie direct moet worden ingevuld, of wanneer er extra mensen nodig zijn om de stijgende werkdruk op te vangen.
Bij talent acquisition wordt er gekeken naar de ontwikkeling van uw organisatie en worden er kandidaten geselecteerd met bepaalde vaardigheden en ervaring die nodig zijn om ook in de toekomst een goede samenwerking te garanderen. Recruitment is dus slechts een onderdeel van talent acquisition, maar ook strategische personeelsplanning, employer branding, learning & development, performance management, leiderschapsontwikkeling en arbeidsmarktcommunicatie vallen onder talent acquisition.
5 Stappen binnen talent acquisition
1. Employer branding
Employer branding is een belangrijk onderdeel van talent acquisition en kan helpen om het aantal potentiële werknemers te vergroten, waardoor ook de kans op talentvolle kandidaten zal toenemen. Daarnaast zal het helpen om met uw bedrijf een voorkeurspositie te creëren bij huidige- en potentiële werknemers, waardoor het makkelijker wordt om werknemers binnen te halen en te behouden.
Weten hoe u een sterk werkgeversmerk kunt creëren? Lees dan: employer branding: wat is het en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?
2. Job Marketing / online recruitment
Het is belangrijk om proactief op zoek te gaan naar geschikte kandidaten via social media, waaronder Facebook, Instagram en LinkedIn. Maar ook via Google advertising. Daarnaast is het belangrijk om over een goede werken-bij pagina te beschikken.
3. Nieuwe medewerkers testen
Tijdens de proefperiode wordt duidelijk of de kandidaat een langdurige rol kan vervullen binnen uw bedrijf, zowel nu als in de toekomst.
4. Job Value Proposition
Stem uw propositie af op de behoefte van potentiële medewerkers. Laat zien welke meerwaarde uw vacature heeft voor de desbetreffende sollicitant. Zorg ervoor dat de secundaire arbeidsvoorwaarden goed zijn. Hierbij kunt u denken aan het aanbieden van een fietsplan of een auto van de zaak.
5. Onboarding
Zorg tot slot voor een goede onboarding van nieuwe werknemers. Zorg dat ze goed worden verwelkomd en alle hulp, begeleiding en informatie krijgen die ze nodig hebben. Geef ze een rondleiding door het bedrijf, maar zorg er ook voor dat ze de organisatiecultuur, visie en missie van het bedrijf leren kennen. Wanneer medewerkers zich onderdeel voelen van uw bedrijf zijn ze gemotiveerd om van het bedrijf een succes te maken.
Talent acquisition door Sterk in Matches
Is uw bedrijf op zoek naar talentvolle kandidaten voor nu, maar ook voor de toekomst? Laat Sterk in Matches u dan helpen. Ons recruitment team is gespecialiseerd in het vinden van duurzame kandidaten en neemt deze taak graag voor u uit handen.
Daarnaast kunnen wij u helpen bij het versterken van uw werkgeversmerk met behulp van employer branding. Hiermee komt toptalent vanzelf op u af!
Is uw interesse gewekt en wilt u meer weten over onze diensten? Neem dan contact met ons op, laat u terugbellen of vul de gratis recruitment scan in!