fbpx

Personeel werven via social media: vind de juiste kandidaten met behulp van online recruitment

Voorbeeld van social media platformen om te gebruiken bij personeel werven via social media.

Personeel werven is vaak een tijdrovend proces, maar door gebruik te maken van social media kunt u het wervingsproces versnellen en vereenvoudigen. Met verschillende social media kanalen kunt u voor relatief weinig budget een gigantische doelgroep bereiken. Na het lezen van dit blog weet u alles wat u moet weten over personeel werven via social media.

Werving social media: waarom je social media wilt inzetten voor het vinden van kandidaten.

De voornaamste reden waarom het inzetten van social media voor het aantrekken van personeel tegenwoordig onmisbaar is, is het enorme aantal potentiële kandidaten die u op deze manier kunt bereiken. Daarnaast bieden de meeste social media platformen bepaalde targetingsmogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld targeten op leeftijd en taal, maar bij sommige platformen ook op bepaalde functietitels, opleidingsniveaus of zoekwoorden. Hierdoor weet u zeker dat uw openstaande vacature door de juiste doelgroep wordt gevonden.

Hoe personeel werven via social media? De meest populaire platforms op een rij:

Facebook recruitment en Instagram recruitment

Om te begrijpen waarom Facebook en Instagram ideale platforms zijn voor online recruitment is het misschien handig om eerst te weten hoeveel gebruikers deze platforms nou eigenlijk hebben. Zo heeft Facebook in Nederland in 2023 maar liefst 9,9 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. Daarnaast heeft Instagram 7,8 miljoen gebruikers, waarvan 4,7 miljoen dagelijkse gebruikers. Deze enorme aantallen maken de kans dat uw perfecte kandidaat zich tussen een van deze miljoenen gebruikers bevindt natuurlijk heel groot. 

Verder is het ook belangrijk om te weten dat Facebook en Instagram samen tot 1 bedrijf (Meta) behoren. Dit maakt het mogelijk om advertenties in te stellen die gebruikers zowel op Instagram als op Facebook tegen kunnen komen. Adverteren via Facebook en Instagram zorgt ervoor dat u een enorm aantal mensen kunt bereiken tegen relatief lage kosten. Hierdoor vergroot u de kans dat uw advertentie wordt gezien door potentiële kandidaten.

Daarnaast kunt u Facebook en Instagram natuurlijk ook gebruiken om zelf berichten te plaatsen op uw persoonlijke pagina of bedrijfspagina. Op deze manier zou u ook potentiële kandidaten aan kunnen trekken die zich in uw persoonlijke omgeving bevinden.

Adverteren via Facebook en Instagram heeft een nadeel: Europese wetgeving staat bijna geen targeting toe op demografische factoren en dergelijke. Daarnaast, moet de advertentie ten minste binnen een straal van 15 km rondom de werkplaats worden geplaatst. Ondanks deze beperkingen vinden we nog steeds vaak geschikte kandidaten via dit platform. Dit komt omdat we dus met een relatief laag budget een groot aantal mensen kunnen bereiken. Hierdoor zitten er vrijwel altijd een aantal potentiële kandidaten tussen de bereikte mensen. 

Lees ook: Recruitment via Facebook inzetten? Volg deze 5 stappen!

Google Ads recruitment

Met Google Ads kunt u advertenties maken die verschijnen wanneer potentiële kandidaten zoeken naar relevante zoektermen. Dit is een geweldige manier om uw vacatures te promoten en de zichtbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Met Google Ads, kunt u uw advertenties weergeven aan mensen die actief op zoek zijn naar werk en die geografisch in de buurt van de werkplaats zijn. 

Daarnaast is het, in tegenstelling tot bij Facebook en Instagram recruitment, ook mogelijk om te targeten op basis van demografische factoren zoals leeftijd en geslacht. 

YouTube recruitment

YouTube is een van de meest populaire sociale mediaplatforms en biedt een geweldige kans om uw bedrijf en vacatures te promoten. Met YouTube kunt u videoadvertenties maken en deze targeten op basis van demografie, interesses en kijkgedrag. Het is ook mogelijk om te targeten op bepaalde kanalen of op video’s omtrent bepaalde onderwerpen. Potentiële kandidaten krijgen de advertentie dan bijvoorbeeld te zien voor of tijdens het kijken van een video op YouTube. 

LinkedIn recruitment

Ook LinkedIn is een geweldige plek om potentiële kandidaten te vinden en te benaderen. U kunt uw bedrijfspagina gebruiken om vacatures te plaatsen en de aandacht van uw doelgroep te trekken. Via LinkedIn is het, naast demografische factoren, ook mogelijk om heel specifiek te targeten op bijvoorbeeld branche, beroep en zelfs werkgevers. Doordat u heel specifiek kunt targeten via LinkedIn en daardoor super relevant kunt adverteren is LinkedIn wel een duur platform vergeleken met alternatieven. Zo zijn de kosten per klik voor LinkedIn vaak heel hoog. 

Lees ook: Personeel werven via LinkedIn: Zo doet u dat!

Snapchat recruitment

Snapchat is een van de populairste sociale mediaplatforms onder jongeren en biedt een geweldige kans om jong talent te werven. Met Snapchat kunt u geanimeerde advertenties maken om de doelgroep te bereiken. 

Ook voor advertenties m.b.t. is werkgelegenheid is het bij Snapchat niet mogelijk om te targeten op basis van leeftijd of geslacht. Desondanks, zult u gegarandeerd veel jongeren bereiken, aangezien de meeste Snapchat gebruikers jongeren zijn. Daarnaast moet ook de minimale straal waarin wordt geadverteerd, net als bij Facebook en Instagram, minimaal rond de 15km liggen. 

TikTok recruitment

TikTok is een van de snelst groeiende sociale mediaplatforms en biedt een geweldige kans om jong talent te werven. Toch is het niet zo dat TikTok enkel door jongeren wordt gebruikt. Zo wordt TikTok ook door heel veel mensen uit oudere doelgroepen gebruikt. 

Op TikTok kunt u bijvoorbeeld een bedrijfsvideo maken om uw bedrijf te presenteren en potentiële kandidaten te laten zien wat uw bedrijf te bieden heeft. TikTok biedt ook de mogelijkheid om te targeten op bepaalde categorieën. Zoekt u bijvoorbeeld een kok? Dan is het mogelijk om te targeten op mensen die veel video’s kijken omtrent koken.

Net als bij Snapchat en Facebook/Instagram is het wederom niet mogelijk om te targeten op demografische factoren. Daarnaast is het voor TikTok in Nederland op dit moment alleen nog mogelijk om landelijk te adverteren. Ook moet er minimaal €50 budget per dag worden uitgegeven, waardoor TikTok een heel duur social media platform is vergeleken met alternatieven. 

Personeel werven via social media met Sterk in Matches

Sterk in Matches heeft jarenlange ervaring met personeel werven via social media. Wij nemen het gehele proces van u over, waardoor u weer tijd heeft om u te focussen op het runnen van uw bedrijf. Heeft u nog vragen over onze aanpak? Lees dan gerust meer over onze werkwijze. Bent u klaar om uw vacature(s) te vervullen? Neem dan gelijk contact met ons op, laat u door ons terugbellen of doe de gratis recruitment scan

Lees verder