De economie trekt sterk aan. De keerzijde van de snelgroeiende economie is het tekort aan personeel. Veel bedrijven zijn op zoek naar werknemers, zoveel zelfs dat er grote tekorten zijn. Op elke 100 werklozen zijn er 126 beschikbare vacatures. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw vacature opvalt tussen al die andere honderden vacatures? Hier leest u hoe de recruitment online strategie van Sterk in Matches u kansen biedt.
Wat is recruitment online?
Recruitment online is een goedkope en moderne manier van personeel werven. Aan de hand van data wordt er inzicht verkregen in de behoeften en online journey van potentiële werknemers, waarna een effectieve recruitment online campagne kan worden gecreëerd. Doordat online marketing veel mogelijkheden biedt, kan een recruitment online strategie op verschillende manieren worden ingevuld. Denk hierbij aan het inzetten van advertenties op o.a. Facebook, LinkedIn en Instagram. Ook via Google advertising is het mogelijk om met de juiste landingspagina personeel te werven.
De voordelen van recruitment online
- Mindere kans op een mismatch
- Persoonlijke benadering
- Online zichtbaarheid
- Mogelijkheden tot specifieke targeting
- Kosten en tijdbesparing
- Sneller werven
- Groot bereik
- Niet-werkzoekende bereiken
Vacaturebanken zijn verleden tijd
Het werven van personeel vraagt om een andere koers. Zoals eerder bovengenoemd wordt de arbeidsmarkt steeds krapper, waardoor werknemers in een groter aanbod vacatures kunnen zoeken. Vacaturebanken waren heel lang een effectieve manier van recruitment online. Echter maken de hoeveelheid vacaturebanken, de enorme aantallen vacatures en de schaarste op de arbeidsmarkt het werven van personeel op deze manier niet makkelijk. Het online werven van personeel via een vacaturebank levert dan ook vaak weinig op. Bij Sterk in Matches varen we een andere koers en wordt social media effectief ingezet om de juiste mensen te werven!
Wat is social media recruitment?
Social media recruitment is een vorm van recruitment online waarbij gebruik wordt gemaakt van sociale media netwerken (zoals Facebook en LinkedIn) voor de werving van medewerkers. Scroll zelf maar eens door uw Facebook-nieuwsoverzicht. De ene na de andere oproep komt voorbij: ‘’Ben jij of ken jij de accountmanager die wij zoeken?’’ of ‘’servicemonteur gezocht!’’ Via social media kanalen vinden werkgevers en werknemers elkaar steeds vaker.
Bij Sterk in Matches merken we dat social media recruitment een van de meest effectieve manieren is om nieuw personeel te vinden, zo niet de meest effectieve manier. Wij zetten deze manier van recruitment online dan ook graag in om personeel voor bedrijven te werven.
Social media recruitment via Facebook en LinkedIn
Bij Sterk in Matches gebruiken we social media recruitment met name op Facebook en LinkedIn. Op basis van demografische gegevens, interesses en online gedrag bereiken wij de ideale kandidaat voor openstaande vacatures. Als de kandidaat niet naar de vacature komt, dan brengen wij de vacature naar de kandidaat.
Bij deze methode van recruitment online worden mensen met advertenties met sterke visuals aangesproken en aangezet tot actie. Met uw afbeeldingen creëren wij aantrekkelijke visuals en de vacaturetekst wordt vertaald naar aansprekende content. De gebruiker ziet straks tussen de diverse nieuwtjes en berichten van vrienden en kennissen de vacature staan.
Het grote voordeel van social media recruitment is dat ook mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan kunnen worden bereikt. Wellicht kan uw advertentie personen over de streep trekken om op uw vacature te solliciteren zonder dat zij de intentie hadden om van baan te wisselen.
Het belang van een goede landingspagina bij recruitment online
Niet alleen de content van de vacature is een belangrijk onderdeel bij recruitment online, ook een goede landingspagina met extra achtergrondinformatie kan de aantrekkelijkheid van uw vacature vergroten. Bij Sterk in Matches zorgen we dan ook altijd dat er achter de advertentie een gepersonaliseerde landingspagina met een uitgebreide functieomschrijving en arbeidsvoorwaarden zit. Met sfeerbeelden van de organisatie zorgen wij ervoor dat het gevoel goed overkomt bij de sollicitant. Kijk maar eens naar onderstaande landingspagina voor Disaronno.
Op de gepersonaliseerde landingspagina zorgen we ervoor dat de belangrijkste aspecten direct opvallen. Denk daarbij aan de call to action ‘’solliciteer direct’’ en de belangrijkste USP’s, zoals het aantal vakantiedagen, het salaris en de eventuele opleidingsmogelijkheden.
Google Ads inzetten
Naast social media marketing maken wij bij recruitment online ook graag gebruik van Google Ads. Hier komt de gepersonaliseerde landingspagina ook goed van pas.
Het grote voordeel van Google Advertising is dat men actief op zoek is naar een vacature. Bent u op zoek naar ICT professionals? Dan zetten wij in op zoekwoorden rondom ICT en vacatures De kans is groot dat degene die op uw advertentie klikt daadwerkelijk geïnteresseerd is in uw vacature en solliciteert.
Aan de slag met recruitment online
Wilt u graag aan de slag met recruitment online, en klinkt onze aanpak u als muziek in de oren? Sterk in Matches neemt graag het online werven van personeel voor u uit handen. We vertellen u graag meer over recruitment online en over onze aanpak. Neem gerust contact met ons, laat u terugbellen of vul de gratis recruitment scan in en en dan kijken we samen hoe we voor uw bedrijf geschikt personeel kunnen werven.