fbpx

Employee value proposition, de betekenis en voorbeelden

Mensen die samen werken aan hun Employee value proposition

Om nieuwe werknemers te werven en te behouden is een riant salaris tegenwoordig lang niet meer genoeg. Nu de arbeidsmarkt zo krap is en de banen letterlijk voor het oprapen liggen is een goede employee value proposition (ook wel evp genoemd) belangrijker dan ooit. Maar wat is employee value proposition precies en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Employee value proposition betekenis

Uw employer value proposition zijn alle voordelen van uw bedrijf die samen uw employer brand vormen. Het is een soort deal tussen werkgever en potentiële kandidaat. Wat kan uw bedrijf en bedrijfscultuur potentiële kandidaten bieden in ruil voor hun vaardigheden, talent en ervaring?

Denk hierbij niet alleen aan salaris, maar ook aan doorgroeimogelijkheden, opleidingsmogelijkheden, de sfeer binnen het bedrijf, waarden van het bedrijf en mate van erkenning. Steeds meer werkzoekenden hechten waarde aan dit soort factoren tijdens het zoeken naar een baan.

Waarom is employee value proposition belangrijk?

De extreme krapte op de arbeidsmarkt heeft ervoor gezorgd dat het vinden van personeel voor bepaalde functies voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg. Vooral toptalent is in deze tijd lastig te vinden. Om deze kandidaten toch te kunnen vinden is het belangrijk om ze redenen te geven om te solliciteren en vooral om langdurig bij uw bedrijf te willen blijven werken. Zonder dingen als doorgroeimogelijkheden of de juiste sfeer zullen weinig werknemers , en vooral toptalenten, blijven hangen.

Fundamentele elementen evp:

Volgens Gartner is de relatie tussen mensen en hun werk na de corona pandemie veranderd. Hierdoor zijn bepaalde factoren nóg belangrijker geworden voor een goede evp. Elk bedrijf zou bij het creëren of verbeteren van hun evp rekening moeten houden met de volgende 4 fundamentele elementen:

  • Gezamenlijk doel: Zorg ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie door te pleiten voor actie van de organisatie op het gebied van maatschappelijke en culturele kwesties. Werkgevers die de tijd en energie hebben geïnvesteerd om een ​​gemeenschappelijk doel voor hun organisatie te ontwikkelen zijn veel meer geneigd om hun mensen te betrekken en op één lijn te brengen voor betere leveringsprestaties. Steun bijvoorbeeld bepaalde goede doelen of initiatieven.
  • Diepere verbindingen: Help werknemers zich begrepen te voelen door de banden met hun familie- en vrienden te versterken, niet alleen werkrelaties. Zorg daarbij dat werknemers zich op hun gemak voelen om zichzelf volledig aan het werk te zetten. Knoop bijvoorbeeld empathische gesprekken aan om het vertrouwen te verbeteren.
  • Radicale flexibiliteit: Stel werknemers in staat zich autonoom te voelen door flexibiliteit te bieden in alle aspecten van het werk, niet alleen wanneer en waar ze werken. Bied bijvoorbeeld flexibiliteit in werkuren. Geef werknemers die dat willen, en waarbij de functie dat toelaat, ook de mogelijkheid om af en toe thuis te werken.
  • Persoonlijke groei: Zorg ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen door hen te helpen groeien als mensen en niet alleen als professionals. Bied bijvoorbeeld trainingen voor persoonlijke ontwikkeling en persoonlijke groei aan.
  • Holistisch welzijn: Zorg dat werknemers zich verzorgd voelen door ervoor te zorgen dat ze beschikbaar gestelde welzijnsprogramma’s daadwerkelijk gebruiken. Bied bijvoorbeeld welzijnsprogramma’s aan voor uw werknemers zoals: fitnessprogramma’s, voedingscoaching of programma’s om te stoppen met roken.

Employee value proposition voorbeelden

Sommige grote bedrijven hebben hun employee value proposition zodanig goed uitgewerkt dat het echte best practices zijn geworden. Deze bedrijven hebben ook rekening gehouden met de bovengenoemde fundamentele elementen die uit de corona pandemie zijn voortgevloeid. Hieronder bespreken deze twee voorbeelden:

HubSpot

HubSpot is een (cloud-based) software-platform met (CRM) software voor verschillende doeleinden waaronder marketing, customer service en sales. Ze hebben een zeer sterke bedrijfscultuur, waarbij sterk wordt gefocust op de balans tussen werk en privé.

Ook bieden ze verschillende arbeidsvoorwaarden die hierop aansluiten zoals:

  • Onbeperkte vakantiedagen
  • De mogelijkheid om volledig vanuit huis te werken
  • Week vrij in juli
  • Betaald verlof van 4 weken na 5 jaar werkzaam te zijn
  • Ouderschapsverlof
  • 5000 euro om bij te scholen
  • Doorgroeimogelijkheden
  • Opleidingsmogelijkheden
  • En nog veel meer

Het bedrijf zegt als doel te hebben: “jou te helpen de beste ‘jij’ te zijn die je kunt zijn”. Verder maken ze op hun carrière pagina duidelijk dat er geen binnenste cirkel is binnen het bedrijf. Iedereen en ieders ideeën worden gelijk behandeld. Ze schrijven op de pagina: “Werknemers zijn hele mensen, met gezinnen, hobby’s en leven buiten het werk. We werken op afstand, houden niet-traditionele uren aan en gebruiken onbeperkte vakanties om een ​​werkleven te creëren dat geschikt is voor ons en de mensen van wie we houden.”

De hele evp van HubSpot draait dus om werknemers op verschillende manieren te ondersteunen en een werkomgeving te creëren die past bij verschillende levensstijlen.

Unilever

Unilever benadrukt de mogelijkheid om met briljante, inspirerende leiders samen te werken. Ze vatten het zelf samen als: “Unilever is de plek waar je je doel tot leven kunt brengen door het werk dat je doet, het creëren van een beter bedrijf en een betere wereld. Je werkt met merken die geliefd zijn en verbetert het leven van onze consumenten en de gemeenschappen om ons heen”.

Het bedrijf maakt op hun carrière pagina duidelijk dat personeel niet alleen de kans krijgt om hun carrière op te bouwen, maar dat hun werk ook een positieve impact zal hebben op de wereld. Dit doen ze bijvoorbeeld d.m.v. het steunen van goede doelen en initiatieven etc. Ze schrijven dat werknemers hun doelen en passies tot leven kunnen brengen met het werk wat ze doen en hier trots op kunnen zijn.

De evp van Unilever is dat ze hun medewerkers de leiders van verandering willen maken.

Werk aan uw employee value proposition

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit om te werken aan uw employee value proposition. Steeds meer bedrijven concurreren in dezelfde poel van potentiële kandidaten. Hierdoor is alleen salaris niet meer genoeg is om nieuw talent aan te trekken. Een sterk werkgeversmerk en duidelijke evp zal het aantrekken van nieuw personeel stukken gemakkelijker maken. Heeft u hier hulp bij nodig? Bij Sterk in Matches helpen we u graag met het creëren van een sterke employee value proposition. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, laat u door ons terugbellen of vul de gratis recruitment scan in!

Lees verder