fbpx

Hoe verhoogt u uw klantloyaliteit? Essentiële handvaten op een rij

klantloyaliteit-verhogen

Anno 2021 is de concurrentie moordend. Zelfs bij nieuwe producten of diensten komt er vaak een bedrijf op de markt met een nieuwer of goedkopere variant. De klant heeft enorm veel keuze en wordt door marketingtools constant verleid en op de hoogte gebracht door andere (nieuwe) merken. Het is steeds lastiger om loyale klanten te krijgen en de klantloyaliteit te verhogen. Bedrijven moeten daarom een stap extra zetten om de loyaliteit van klanten te verdienen en te behouden. Lees hier meer over loyale klanten en de klantloyaliteit vergroten.

Wat is klantloyaliteit?

Loyaliteit betekent simpel gezegd dat de koper van een product of dienst zich betrokken voelt bij het merk of het bedrijf. Een lange en goede relatie met een klant levert loyale klanten op, die herhaalaankopen doen. Loyale klanten zullen u hoogstwaarschijnlijk ook aanbevelen bij anderen. Klantloyaliteit is dus zeer belangrijk als het gaat om de klantenservice en telesales.

De basis voor klantloyaliteit

Een tevreden klant en een loyale klant zijn niet helemaal hetzelfde. Een loyale klant is enorm enthousiast over het product of dienst dat hij of zij niet alleen herhaalaankopen doet, ook is zo’n klant bereid tot mond-tot-mondreclame en jou te helpen wanneer dat nodig is. Maar hoe maakt u van een ‘gewone’ klant een loyale klant? Dat is mogelijk door middel van data en het opbouwen van een duurzame relatie.

Klantdata

Binnen diverse systemen zijn er vast al een hoop persoonsgegevens en aankoopdata te vinden. Bekijk vooral ook welke data er nog ontbreekt als u aan de klantloyaliteit wilt werken. Missende gegevens kunt u gaandeweg verzamelen. Denk hierbij aan geografische en demografische gegevens, maar ook de koop- of bezoekfrequentie. U kunt de beschikbare data samenvoegen om een klantbeeld te schetsen. Vanuit hier kunt u uw communicatiestrategie bepalen. Hoe zou u een specifieke klant kenmerken en hoe (e-mail, telefoon of social media) en wanneer zou hij of zij benaderd willen worden (nu of over een paar maanden)? Welke boodschap past bij deze klant? Een specifieke communicatiestrategie is cruciaal voor de klantloyaliteit.

Aandacht voor klantloyaliteit

Probeer uw aandacht te verdelen tussen mogelijk ontevreden klanten en tevreden klanten. In de groep tevreden klanten zitten vaak loyale klanten tussen, waarvan u niet wilt dat ze uw vergeten. Geef nieuwe en trouwe klanten bijvoorbeeld zo nu en dan een korting of een voucher. Wanneer u als klantenservice medewerker of accountmanager binnendienst de aandacht goed weet te verdelen tussen verschillende klanten, zal de groep loyale klanten groeien. In uw systeem vol data kunt u achterhalen wie nog wat extra aandacht nodig heeft of een extraatje verdient. Het creëren van loyale klanten is een ongoing proces. Blijf uw klanten volgen en monitoren. Vergeet nieuwe informatie niet toe te voegen in het systeem. Monitor opvallendheden en meet de successen van uw acties rondom klantloyaliteit.

Lees ook: Klanten overtuigen? Met deze 10 tips staat u sterk!

De basis voor loyale klanten

Als klantenservice medewerker of accountmanager binnendienst is het heel waardevol om te weten waarom een klant uw product of dienst wel of niet kiest. Wanneer u uw klantendata samenbrengt in profielen kunt u gericht werken aan de klantloyaliteit. En vergeet niet dat klantloyaliteit nooit ophoudt. Begin met de data die u heeft over uw klanten en vanuit daar zijn de opties om loyaliteit te vergroten eindeloos! Meer weten over onze diensten waarbij we klantloyaliteit inzetten? Check dan onze diensten-pagina, neem vrijblijvend contact met ons op, laat u terugbellen of vul de gratis recruitment scan in.

Lees verder